Hva bør du tenke på når du skal velge sommerdekk?

Dyrest er ikke alltid best, men billigst kan også bli dyrt i lengden. Det er mange ting å tenke på når du skal velge nye dekk, så her er noen tips og anbefalinger:

  • Velg sommerdekk tilpasset det nordiske klimaet og veistandard. Temperaturforskjellen fra natt til dag kan variere mye i sommerhalvåret. Gummiblandingen i dekkene må takle dette – de må gi godt veigrep på både tørr og våt asfalt. Asfalten på norske veier er ofte grovere enn sørover i Europa. Det setter høyere krav både når det kommer til dekkstøy og slitestyrke.
  • Tenk på sikkerhet, slitestyrke og rullemotstand. Dekk med gummi av dårligere kvalitet kan gi lengre bremselengde og større sjanse for vannplaning. De kan også bli fortere slitt, noe som øker sjansen for punktering. Høyere rullemotstand betyr økt bruk av drivstoff/elektrisitet, noe som er dårligere både for lommeboka og miljøet. Sikkerhet er imidlertid viktigere enn energibruk, så legg mer vekt på egenskaper som gir kort bremselengde og godt veigrep – spesielt på vått underlag – enn på rullemotstand og dekkstøy når du sammenligner sommerdekk.
  • Veigrep og vannplaning – hva slags dekk er best? Brede dekk gir bedre veigrep, spesielt i svinger og ved kraftig oppbremsing, rett og slett fordi mer av dekkflaten er i kontakt med underlaget. Det fører riktignok også til at sjansen for vannplaning og sporing på slitt asfalt øker med bredere dekk. De gir også mer dekkstøy.
  • Rulleomkrets og dekkdimensjoner. Ønsker du dekk med andre dimensjoner enn standard, er det mulig, så lenge du holder deg innenfor reglene. Hovedregelen er at rulleomkretsen ikke avviker mer enn pluss/minus 5 %. Det er i midlertid flere ting å passe på, så la oss hjelpe deg å finne dekk som passer din bil.
  • Lavprofildekk – bra eller ikke? Lavprofildekk , dvs. med plass til store felger betyr at det er et tynnere lag med gummi, noe som kan gi utslag på kjørekomfort.
  • Hastighetsindeks. Selv om norske veier ikke har fartsgrenser høyere enn 110 km/t, må dekkene på bilen være godkjent for bilens topphastighet. Så om du kjører en bil med topphastighet på 240 km/t, må dekket være godkjent for det.  

Sommerdekk

Uansett dekktype gjelder i tillegg følgende symboler for øvre hastighetsgrense:

– L          = maks. hast. 120 km/t
– M         = maks. hast. 130 km/t
– N         = maks. hast. 140 km/t
– P          = maks. hast. 150 km/t
– Q         = maks. hast. 160 km/t
– R         = maks. hast. 170 km/t
– T         = maks. hast. 190 km/t
– U         = maks. hast. 200 km/t
– H         = maks. hast. 210 km/t
– V         = maks. hast. 240 km/t

Mønsterdybde dekk
Minimum lovlige mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. Anbefalingene fra både uavhengige organisasjoner og dekkforhandlere er å bytte ut dekkene når mønsterdybden blir 3 mm.

Dersom du opplever at bilen begynner å vibrere/riste, eller trekker til en side, kan det være lurt med en sjekk.

Det enkleste er å begynne med å sjekke lufttrykket (noe du uansett bør gjøre jevnlig). Du kan også se etter om dekkene blir slitt ujevnt. Det kan skyldes feil i hjulstillingen. Ta kontakt med Snap Drive, vi er spesialister på hjulstilling og har topp moderne utstyr for å sjekke hjulstillingen på bilen din.

Her kan du lese mer informasjon om dekk og vedlikehold.